Koła podporowe to niezwykle ważna, ale często pomijana część przyczepy.
Ze względu na ich znaczenie wybór odpowiedniego rozmiaru koła podporowego do przyczepy ma kluczowe znaczenie. Zadaniem koła podporowego jest utrzymywanie przyczepy poziomo i stabilnie, gdy jest ona odłączona od pojazdu holującego, oraz aby była stabilna podczas załadunku i rozładunku. Odpowiednio dobrane koło podporowe do przyczepy (https://www.futurefarm24.pl/1261-kolo-podporowe.html) pomaga również w manewrowaniu.
Jakie wybrać koło podporowe, gładkie czy ząbkowane?
Wybór koła podporowego zależy w głównej mierze od wagi przyczepy i sposobu jej użytkowania. Znajdziemy w sprzedaży zarówno koła podporowe do przyczep gładkie, jak i ząbkowane. Gładkie koła podporowe są najpowszechniejsze i stanowią standard dla większości lekkich przyczepek i przyczep. Należy jednak odpowiednio dobrać zacisk do takiego koła, jak również zacisk musi być wystarczająco mocno zamocowany. Ząbkowane koło podporowe ma żebrowaną tuleję zewnętrzną, wymaga zacisku, który będzie pasował do użebrowania na zewnętrznej tulei. Zwykle używa się ich w przypadku ciężkich przyczep, będzie to koło podporowe o średnicy 48 mm lub większej.
Koła podporowe do przyczep mogą mieć różne rozmiary, będzie to przykładowo średnica 35mm, 42mm, 48mm, 60mm i większe. W przypadku lekkich przyczep najlepiej pasuje koło podporowe gładkie 35 mm, do większych przyczep i przyczep do łodzi bez hamulców potrzebny jest rozmiar koła 42 mm. Przyczepy komercyjne i przyczepy kempingowe będą wymagały 48 mm średnicy koła. Natomiast ciężkie przyczepy zwykle wymagają ząbkowanego koła podporowego o średnicy 48 mm, 60 mm lub większych. Szerokość jest szczególnie ważna przy wyborze koła podporowego, w którym zacisk jest częścią listwy na całym sprzęgle, ponieważ nie można jej zmienić.
Przy wyborze koła podporowego do przyczepy należy wziąć pod uwagę kilka czynników, a mianowicie do jakiego rodzaju przyczepy będzie używane, jakiej średnicy potrzebujesz, czy potrzebujesz gładkiego, czy ząbkowanego koła podporowego, co byłoby lepszym rozwiązaniem. Upewnij się, że kupione koło podporowe będzie pasować do zacisku, który posiadasz lub kupujesz.